Els joves historiadors i les Brigades Internacionals

Molts joves investigadors,estudiants en pràctiques del Grau d’Història i del Màster d’Història Contemporània i Món Actual, de la Universitat de Barcelona o d’altres procedents de la Universitat Autònoma de Barcelona o d’universitats estrangeres, com la de Torí, han col·laborat en el projecte SIDBRINT bé sigui incorporant informació sobre brigadistes, o bé utilitzant les dades que conté el portal.

Aquest és el cas de Celia Villar Oviedo, una estudiant de la Universitat de Burgos que va fer el seu treball final de Grau sobre els brigadistes de San Pedro de Cardeña i que, entre altres fonts, va utilitzar informació de SIDBRINT.

San Pedro de Cardeña es va convertir, a partir del mes d’abril de 1938, en un camp de presoners estrangers. Entre els seus murs van estar reclosos més de 700 brigadistes i va servir com a laboratori pels experiments psiquiàtrics del metge Antonio Vallejo-Nájera, que pretenia extirpar un suposat “ADN roig” dels brigadistes internacionals.

Aquesta recerca la va continuar pel seu treball de final de Màster, sobre els judicis sumaríssims i la repressió franquista contra les Brigades Internacionals i que va dipositar a la Universidade da Coruña.

Per aquesta investigació la Cèlia va fer una taula de dades dels 605 presoners estrangers identificats en els processos judicials del Jutjat de Presoners estrangers de Burgos, amb informació com nom i cognoms, nacionalitat, data i lloc de naixement, professió, unitat on van combatre, data i lloc de captura, etc. extreta dels respectius expedients.

La Cèlia, que lloa en tot moment la important tasca duta a terme per l’equip de SIDBRINT, amb Lourdes Prades al capdavant, va enviar la seva investigació a la biblioteca de manera que la informació que proporciona s’ha pogut incorporar a la base de dades de SIDBRINT, i constitueix una font essencial per a totes aquelles persones que es dediquin a fer recerca sobre aquest tema.

Ens ha semblat que escriure sobre aquesta història és una bona manera de donar més visibilitat a la recerca d’aquesta jove investigadora que es mereix un reconeixement pels seus excel·lents treballs.